Jumaat, 19 Jun 2009

COKLAT PT1


Sebut sahaja namanya pasti ramai yang terbayang di kepala tentang rasanya yang manis, bertekstur berkilat dan licin, dan dibungkus dengan pelbagai rupa bentuk. Daripada kecil, besar, tua muda, bergigi dan rompong semuanya mengenali akan jenis manisan ini. Ingin tahu mengenai Koko iaitu bahan utama dalam pembuatan coklat? (kandungan utama coklat bar adalah coklat/koko, gula, susu dan juga pelbagai jenis kekacang dan perisa tambahan).Berikut adalah beberapa informasi dan fakta yang aku perolehi daripada Wikipedia mengenai coklat dan koko:

1/ Koko (Theobroma cacao) dari keluarga "Sterculiaceae" adalah daripada bahasa Yunani yg bermaksud makanan para dewa.

2/Koko berasal dari Lembah Amazon dan kawasan Selatan Tropika dan Amerika Tengah.

3/Pokoknya berketinggian antara (4.5-7.5 m), merupakan pokok malar hijau yg memerlukan cuaca lembab, hujan berkala dan tanah yg subur.

4/Benih koko ("beans"), terkandung di dlm buah (iaitu pod koko, berbentuk bujur, panjang 15-30 cm, 8-10 cm lebar). Ada di antara 20 - 60 biji benih dlm isi putih bagi setiap pod dan setiap benih mengandungi sejumlah besar lemak (40-50% dlm bentuk mentega koko).

5/Hampir 300 biji diperlukan utk menghasilkan 1 kilogram pasta koko.

6/Biji koko digunakan sebagai matawang pada zaman Pre-Kolumbian MesoAmerika. Di kawasan seperti Yucatan, ianya digunakan bagi menggantikan syiling kecil sehingga akhir 1840an selain juga digunakan sebagai hadiah.

7/Koko pertama kali ditemui oleh kaum Maya dan Aztek di Amerika Selatan (dikaitkan dengan ketuhanan ; penyembahan dilakukan setiap kali pokok koko ditanam).

8/Mereka menganggap sebagai minuman maharaja (tak silap aku nama maharaja itu Montezuma yang meminum 50 gelas koko sehari).

9/Minuman pahit yg dicipta mereka (campuran biji koko, air dan tepung jagung) dinamakan chocolat.

10/Pada mulanya, minuman ini hanya dihidang di istana. (awal abad ke-17coklat menjadi minuman penyegar yg digemari di istana Sepanyol).

11/Abad 17, coklat tersebar antara kaum bangsawan Eropah, kemudian harganya menjadi murah, dan pada akhir abad itu menjadi minuman kelas pertengahan seperti pedagang. Minuman coklat telah ditambah dengan perasa baru (vanila dan kayu manis).

12/Kemudian, penanaman koko mula tersebar ke serata dunia. Kurun ke-17, koko dibawa ke Asia Tenggara oleh orang Sepanyol. Di Malaysia, tempat penanaman koko pertama ialah di Melaka (tahun 1778).

13)100 tahun selepas kedatangan koko di Eropah, coklat terkenal di London hingga didirikan “rumah coklat” (tempat menyimpan bahan persediaan dan penyediaan coklat (diilham dari rumah kopi).

14/Rumah coklat pertama dibuka pada 1657.

15/Sebelum wujud coklat pejal pada tahun 1847, semua coklat Eropah diminum.

16/Orang Eropah hanya mengekalkan vanila di dlm ramuan coklat yg baru menambah ambergris, zat warna keunguan berlilin yg di ambil dari usus ikan paus, kayu manis atau cengkih. Namun, yg sering ditambah adalah gula.

17/Sebenarnya, coklat Meso-Amerika tidak dibuat manis.

18/Coklat Eropah awalnya disediakan dgn cara seperti suku Maya dan Aztec.

19/Hingga kini, kaedah Meso-Amerika kuno masih digunakan (biji koko diperam, dikering, dipanggang, dan digiling).

20/Selain itu, kini serbuk coklat diemulsikan dengan kalium atau natrium karbonat agar mudah bercampur dgn air (dutched, kaedah pengemulsian ditemui orang Belanda), lemaknya dikurangkan dgn membuang banyak lemak koko (defatted), digiling sebagai cairan dlm bekas khusus (conched), atau dicampur dgn susu sehingga menjadi coklat susu.

21/Rasa coklat sukar diungkap. Dalam buku Emperors of Chocolate, Joel Glenn Brenner menggambarkan rasa coklat dibentuk dari campuran 1,200 jenis zat, tanpa satu rasa yg dominan. Malah, sebahagian dari zat itu rasanya sangat tidak sedap.

22/Disebabkan tiada rasa yg dominan, sehingga sekarang masih tiada coklat tiruan.

23/Antara zat-zat penghasil rasa coklat terdapat lemak. Takat lebur lemak koko adalah hanya sedikit bawah suhu normal tubuh manusia. Jika sepotong coklat dimakan, lemak itu cair di dlm mulut. Cairnya lemak koko menimbulkan rasa lembut di mulut.

24/Lemak koko tidak langsung diserap tubuh kerana bukan dari jenis yg menggemukkan tubuh.

25/Dalam pembuatan coklat, lemak koko sering digantikan dgn minyak yg lebih murah, seperti lesitin atau minyak kelapa sawit. Selain soal harga, dgn kedua-dua bahan ini, pelapisan coklat menjadi lebih mudah.

26/Coklat premium, di sisi lain, biasanya mengandung sekitar 50 - 70% coklat padat. Disebabkan coklat mengandungi lebih gula dan mungkin juga sedikit minyak nabati, coklat pekat ini mengandung lebih sedikit kalori dari produk coklat pada umumnya. Maka, apabila para penggemar coklat sering “protes” gara-gara coklat disalahkan untuk masalah yg sebenarnya disebabkan oleh penggunaan gula berlebihan.



1 ulasan:

  1. salam.
    ain,tgh dok belek2 buku..atie tbacer sikit artikel mengenai kenapa coklat diberikan pada hari kekasih yakni valentine days..ni ada sikit infola just tambah2..heheh..ermm,seperti yng di nyatakan ain,maharaja atau emperor Montezuma maybe orang pertama yang minum coklat n dia amat meminati minuman ini dan di khabarkan di sebabkan cara minuman yang mencecah berliter-liter dengan mengunakan cawan emas dia akan mencampurkan coklat panas dengan mencelupcoklat nya dengan warna merah dan sedikit perasa tambahan chilli paper..ermm..can you imagine it?hot n spice pada air coklat..lazat ker?hahahah..x pernah try la plak..heheheh.So apa kaitan valentine days ngn Montezuma?Ok.Begini,disebabkan ketaksubkan beliau dgn minum air coklat ni la di khabarkan(x taula sumber ni benar atau palsu..just layannnnn..layannn..heheh)beliau disayangi dan dicintai selain di minati oleh isteri-isteri beliau sehingga kemudian di katakan dengan tersebarnya cerita ini akhirnya coklat plus cinta terlahirlah satu versi lagi mengenai coklat di hari valentine days...

    so apa2 aja lah
    yg pasti ada ke mamat-mamat nk bg atie coklat?itu yang paling penting..hehehehehe..wonderlaaa...

    BalasPadam