Selasa, 12 Julai 2016

Pamunjeon/JSA (Joint Security Area)- 190416

#throwback

Perang belum tamat.

2 hari lepas ke sini. Sahaja mahu rasa bagaimana rasa debar bila kau pandang muka tentera yang ketat, dan bila kau jalan dah rasa macam banduan sebab setiap sudut kau diperhatikan tentera lawan.
Jika mahu ke sini, wajib ambil pakej dengan ejen.. Beberapa protokol sebelum masuk kau kena ikut.. Passport kau akan selalu di semak oleh tentera, berjalan dalam group yang ditetapkan, baju kena kemas sekali sepatu, hanya duit, passport dan HP/camera boleh dibawa dalam poket dan macam2 lagi peraturan renyah perlu kau ikut..

Dekat sini untuk ambil gambar kaedah 2 minit digunakan. Tempat tertentu, dalam barisan ikut giliran, hanya menghadap satu arah sahaja (depan). Dah rasa macam penyamun je sebab semua kena pantas.
Kenderaan luar dilarang masuk, gerak dalam kawasan JSA dengan kenderaan militari sahaja dan setiap kenderaan di kawal seorang tentera lengkap dengan peluru hidup.
Sebelum melawat, kau akan diminta untuk sign surat mati hahaha. Tiada sesiapa bertanggungjawab dengan nyawa kau kalau tiba2 Korea utara tembak kau, atau berlaku perang. Semua atas risiko sendiri..

Rata2 tentera yang jaga JSA berkacamata hitam sama mcam Faisal Tahir. Untuk elak eye contact dengan tentera Korea utara. Dan mereka warga muda yg kebanyakan pelajar universiti yang perlu menjalani khidmat negara.

Sejarah Korea selatan/Utara panjang. Boleh buat carian internet atau terus sahaja ke war memorial of Korea jika melawat seoul. Masuk percuma. Perang mereka belum tamat. Tapi bak kata cik laura, tour guide kami, mereka harap negara Korea bersatu nanti kerana banyak jiwa2 yang pilu akibat peperangan.

P/s: bangunan putih pada gambar milik Korea Utara. Ada seorang tentera yang berkawal. Tapi disebalik dinding2 konkrit, ada banyak pasang mata yang memerhatikan kau.

Siap siaga

Gigil diri sebelah hahaha

Tiada ulasan:

Catat Ulasan